Newsletter WObit

Wagonie, otwórz się!

Wagonie, otwórz się!

Automatyka to dziś nieodłączny element nowoczesnych pociągów czy tramwajów. Osoby korzystające z transportu publicznego przyzwyczaiły się już do automatycznie otwieranych i zamykanych drzwi wejściowych, oraz tych pomiędzy przedziałami. Co jednak odpowiada za płynny ruch wyzwolony po wciśnięciu przycisku?

Łatwo się domyślić, że cichym bohaterem jest niezawodny napęd wraz z odpowiednim sterownikiem. Musi on spełnić szereg wymagań takich jak odpowiednio wysoki moment przy zachowaniu niewielkich wymiarów, wysoka wydajność, odporność na czynniki zewnętrzne (w tym wilgotność, zapylenie, szeroki zakres temperatur pracy), a także bezobsługowe działanie przez cały okres żywotności produktu. Te cechy są niezbędne aby zapewnić odpowiedni poziom bezpieczeństwa, bezawaryjności i komfortu dla użytkowników.

Jednym z popularniejszych napędów stosowanych w systemach drzwi przesuwnych lub odskokowo przesuwnych, implementowanych np. w wagonach metra czy w szynobusach, są silniki DC z serii 1.17.063.xxx niemieckiego producenta Buehler Motor. We wspomnianych aplikacjach silniki bMotion pracują najczęściej wraz z przekładnią planetarną i enkoderem bądź przekładnią ślimakową. Ich parametry takie jak napięcie i moc są dobrane do wymagań aplikacji, dotyczy to również modyfikacji zasilania czy wyprowadzenia przewodów w standardzie kolejowym. 

W automatyzacji drzwi w pociągach czy autobusach sprawdzają się również silniki prądu stałego z serii 1.61.077.4xx ze zintegrowaną przekładnią planetarną. Ta seria silników charakteryzuje się niską wagą (zaledwie 250 g), kompaktowymi wymiarami oraz bardzo cichą pracą. Z tego względu jest to popularny silnik również w automatyce budynkowej, gdzie służy do napędzania osłon przeciwsłonecznych.

Aby zapewnić efektywne działanie napędu konieczna jest implementacja odpowiedniego sterowania. Firma WObit proponuje kilka sterowników własnej produkcji przeznaczonych do kontroli silników szczotkowych prądu stałego. Najprostszym i najbardziej efektywnym rozwiązaniem jest zastosowanie prostego sterownika SDD187, który umożliwia sterowanie prądem do 20 A. Układ posiada zabezpieczenie termiczne i przeciążeniowe, które wyłącza układ w przypadku przegrzania lub przeciążenia. Zmiana kierunku obrotów silnika i prędkości jest możliwa za pomocą sygnału PWM. Dostępne jest także wyjście diagnostyczne, sygnalizujące przeciążenie mostka. Dla aplikacji OEM możliwe są modyfikacje sterownika np. wykonanie w wersji zasilanej napięciem do 140 VDC.  

W przypadku napędów o mocy do 150 W dobrze sprawdzi się sterownik SDC107. Umożliwia on m.in. na kontrolę prędkości i kierunku obrotów silnika oraz aktywną redukcję prądu maksymalnego pobieranego przez silnik (do 6 A). Prędkość silnika może być zadawana za pomocą zewnętrznego sygnału 0- 5 V lub poprzez wbudowany potencjometr.

W przypadku bardziej złożonych aplikacji warto rozważyć zastosowanie sterownika SID116, który stanowi platformę umożliwiającą dostosowanie napędu do konkretnej aplikacji. Wspomniany sterownik umożliwia kontrolę prądu, prędkości, pozycji oraz trajektorii z trapezoidalnym profilem prędkości. SID116 pozwala na kontrolę silnika prądem ciągłym do 16 A i napięciem do 30 V, a także pracę w 4 kwadrantach (silnik może pracować jako napęd lub prądnica w zależności od aktualnego obciążenia i kierunku obrotów). Specjalne, bezpłatne oprogramowanie umożliwia łatwą konfigurację trybu pracy sterownika oraz parametrów napędu za pośrednictwem interfejsu USB. Ponadto niezależnie od trybu pracy sterownik wyposażony jest w funkcję dynamicznego hamulca oraz odzysku energii z hamowania.

W celu doboru optymalnego rozwiązania zapraszamy do kontaktu ze specjalistami firmy WObit, którzy po analizie Państwa potrzeb zaproponują silnik, przekładnię, sterownik, a nawet aplikację zarządzającą.

wróć do listy artykułów
wróć na stronę główną